Skoleregler for Eidskog Montessoriskole

Innledning
Skolereglene ved Eidskog Montessoriskole skal ivareta rettigheter og plikter til den enkelte elev. Reglementet skal bidra til å skape trygge rammer i læringsmiljøet og inngår som et viktig element i utviklingen av sosial kompetanse, som igjen bidrar til dannelsen av gode relasjoner mellom elevene og mellom elevene og de ansatte. Skolen er en læringsarena og arbeidsplass for barn, unge og voksne. Alle på skolen har en gjensidig plikt til å behandle hverandre med respekt og omtanke, og bidra til et trygt, godt og inkluderende skolemiljø.

Formål
Eidskog Montessoriskole har som mål å gi elevene de beste mulighetene for læring og personlig utvikling ved å fremme trygghet, trivsel, helse, respekt, samarbeid og medansvar. Videre at alle elevene skal oppleve et godt, inkluderende og utviklende lærings- og skolemiljø.

Virkeområde
Skolereglene inneholder regler for både orden og oppførsel. Videre inneholder det hvilke tiltak og/eller sanksjoner som skal brukes når/hvis elever bryter reglementet og hvordan dette skal behandles. Skolen har ansvar for elevene i undervisning, under arrangementer, på ekskursjoner og andre arenaer der elevene er under skolens ledelse. Dette innebærer at skolereglene gjelder i alle typer undervisningslokaler, fellesrom, uteområder og når elevene har undervisning andre steder enn på skolens område. Skolereglene gjelder også opptreden på skoleveien. Skolen skal bare benytte tiltak og sanksjoner som er fastsatt i skolereglene.
Eidskog Montessoriskole følger i tillegg Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barneskolen og SFO.

Organisering av skoledemokratiet
Skolen har et elevråd som har medvirket/blitt hørt i utarbeidelsesprosessen av skolereglene. FAU har møte- og talerett på styremøter, hvor skolereglene er lagt frem.

Hensynet til elevens beste og elevens rett til å bli hørt
I alle saker som behandles etter dette reglementet, skal elevens beste være et grunnleggende hensyn. Skolen skal også ivareta elevens rett til å bli hørt.

Regler for orden
Elevene skal ha god orden. Det innebærer å:

  • møte presist og forberedt på skolen og delta i den planlagte undervisningen hver dag, med mindre det foreligger gyldig grunn til fravær (sykdom eller innvilget permisjon, ref. skolens fraværsrutiner)
  • holde orden i sakene sine og ha med seg nødvendig utstyr
  • utføre gitte oppgaver og overholde frister og avtaler
  • bidra til å holde skolens område rent og ryddig
  • ha klær som er tilpasset vær og aktiviteter på skolen, og som ikke er til hinder for undervisningen
  • så langt det er mulig unngå å ta med private eiendeler og verdisaker på skolen
  • ta godt vare på skolens bygg, inventar, materiell, lærebøker, digitalt utstyr og andre eiendeler slik at de ikke utsettes for unødvendig slitasje og forbruk, samt hærverk


Regler for oppførsel
Elevene skal ha god oppførsel. Det innebærer å:

  • bidra til et godt lærings- og skolemiljø ved å opptre vennlig, ærlig og høflig
  • behandle andre med respekt og vise hensyn
  • delta i undervisningen og bidra til å holde arbeidsro i arbeidsøktene
  • følge beskjeder fra de voksne på skolen
  • gi beskjed til en voksen hvis man oppdager at det er gjort skade på noe eller noe har blitt ødelagt
  • levere mobiltelefon, smartklokke og/eller andre digitale enheter til voksne på skolen når man ankommer (Udir anbefaler å strengt regulere bruk av mobiltelefoner og smartklokker i skoletiden på barneskolen)
  • vite at det å medbringe mobiltelefon, smartklokke og/eller andre digitale enheter til skolen, er på egen risiko
  • benytte skolens datautstyr og internettilgang i undervisningssammenheng og til skolearbeid

Oppførsel og opptreden som ikke aksepteres:

  • Mobbing og krenkende atferd (fysisk, psykisk, verbalt og /eller digitalt)
  • Bruke skolens datautstyr og internettilgang til annet enn skolearbeid
  • Bruk av mobiltelefon, smartklokke og/eller andre digitale enheter i skoletiden
  • Besittelse av ulovlige og/eller farlige gjenstander (uten at dette er avtalt med lærer eller rektor)
  • Bruk av tobakk, alkohol eller andre rusmidler på skolens område eller ved arrangementer som skolen står for
  • Vold, trusler om vold, truende eller krenkende språk og/eller atferd
  • Diskriminering, rasisme, utestenging og/eller seksuell trakassering

Om tiltak ved brudd på skoleregler

  • Brudd på dette reglementet vil resultere i tiltak rettet mot den/ de som er involvert. Virkemiddelet skal stå i forhold til bruddets karakter med sikte på å skape et trygt og forutsigbart skolemiljø.
  • Alle reaksjoner på brudd på skolereglene skal være slik at elevene skal forstå hvilke regler som er brutt og hvorfor skolen må reagere på dette. Reaksjonene skal stå i rimelig forhold til alvorligheten på bruddet på skolereglene. Tiltak bør komme så nær regelbruddet i tid som mulig. Dersom det er mulig, skal eleven gis anledning til å gjøre opp for seg.
  • Brudd på regler som følger av lov eller reglement skal ilegges reaksjon etter reglene i dette kapittelet dersom ikke annet er særskilt nevnt.
  • Som hovedregel skal det bare ilegges reaksjoner som følge av lov eller reglement. Hvis særskilte grunner tilsier det, kan også andre reaksjoner av mindre inngripende ilegges.
  • Elevene plikter å overhode ilagte reaksjoner. Ved manglende overholdelse kan det ilegges nye reaksjoner.
  • Fysisk refsing og annen krenkende behandling er ikke tillatt/lov. Med fysisk refsing siktes det ikke til arbeid i forbindelse med rydding, vask og/eller reparasjoner etter seg selv eller andre.
  • Kollektiv avstraffelse kan ikke benyttes for handlinger utøvd av enkeltelever.
  • Det er ikke tillatt å utelukke elever fra kommende skoleturer og aktiviteter på grunn av brudd på skolereglene.
  • Fysisk, psykisk, verbal og/eller digital mobbing og krenking skal følges opp på bakgrunn av skolens egen handlingsplan for et trygt, godt og inkluderende skolemiljø.

Reaksjoner og sanksjoner ved brudd på reglene for orden og oppførsel
Skolen vil kunne benytte følgende reaksjoner og sanksjoner ved brudd på reglene for orden og oppførsel:

  • Samtale med den/de elevene det gjelder.
  • Oppfølgingssamtale med rektor, kontaktlærer og/ eller miljøterapeut.
  • Kontakt med hjemmet og involvering av foresatte.
  • Muntlig/ skriftlig melding til foresatte.
  • Oppfølgingsmøte med eleven og foresatte.
  • Innskrenkning av privilegier, som for eksempel valg av arbeidsplass, aktivitet, arbeidsmetode og lignende.
  • Inndragning av gjenstander.
  • Pålegg om oppgaver for å rette opp skade som er påført skolens eiendom eller eiendeler (rydde søppel, vaske gulv, fjerne tagging og lignende).
  • Bortvisning fra skolen i enkelttimer eller resten av dagen (enkeltvedtak, jf. Opplæringsloven § 13-1).
  • Midlertidig eller permanent skolebytte (enkeltvedtak, jf. Opplæringsloven § 13-2).
  • Ved alvorlige hendelser som omfatter Barnevernlovgivningen, plikter skolen å melde ifra til Barneverntjenesten.

Anmeldelse av straffbare forhold
Skolen vil kunne anmelde straffbare forhold til politiet.

Erstatningsansvar
Ved skade eller skadeverk på skolens eiendom eller utstyr kan eleven og/eller elevens foresatte bli erstatningsansvarlige, jf. Skadeerstatningsloven § 1-2. Det samme gjelder tap av undervisningsmateriell.

Nødverge
I helt spesielle og akutte situasjoner hvor det er fare for at en elev kan skade seg selv eller andre, eller skader fast eiendom/eiendeler, vil det være nødvendig å stanse eleven, jf. Opplæringsloven § 13-4. Dette skal kun gjøres i de tilfellene hvor andre og mindre inngripende tiltak ikke anses å være tilstrekkelig.Når et slikt tiltak blir iverksatt, skal det straks meldes fra til rektor og til foresatte i henhold til skolens rutiner.

Saksbehandling ved bruk av sanksjoner
Ved bruk av sanksjoner gjelder følgende saksbehandlingsregler:

  • Skolen skal sørge for at avgjørelsen tas på et forsvarlig grunnlag.
  • Eleven skal ha fått mulighet til å forklare seg muntlig for den som skal fatte avgjørelsen.
  • Avgjørelsen skal begrunnes på bakgrunn av skolereglene (ved avgjørelse av særlig betydning skal begrunnelsen gis skriftlig).
  • Før avgjørelse om bortvisning (eller andre alvorlige sanksjoner) blir fattet skal skolen ha vurdert om det er mulighet for å bruke andre reaksjoner eller hjelpetiltak.
  • Foresatte skal varsles før gjennomføring av bortvisning.

Bekjentgjøring av reglement
Ordensreglement gjøres kjent på Eidskog Montessoriskoles hjemmeside, legges frem på foreldremøte og utdeles årlig til skolens foresatte. I tillegg gjennomgås reglementet i gruppene ved skolestart.

Om skolereglene
Vedtatt av styret ved Eidskog Montessoriskole 24.08.2021, sak 47/21. Oppdatert og revidert med henvisninger til ny Opplæringslov høsten 2024. Vedtatt med hjemmel i Opplæringsloven § 10-7 og Privatskoleloven § 5A-7.

Skolereglene er gjeldene fra 01.08.2024.

Du kan laste ned en PDF-fil med skolereglene her: