Aldersblandede grupper

Vårt ansvar for barnas oppdragelse

Barnehage og skole har et definert ansvar om å gi barn en moralsk etisk oppdragelse i like stor grad som intellektuell oppdragelse.

Moralsk oppførsel er summen av regler, normer og skikker vi har i et samfunn. Det er noe en stor gruppe mennesker har blitt enige om over lang tid, samtidig som det hele tiden er i forandring og blir forandret. Alle er enige om at en må ha moral, men det er ikke mennesket født med, så det må læres. Vi har nemlig en tendens til å først å fremst tenke på oss selv og så på andre.

Hvorfor aldersblandede grupper?

En grunnpilar for moralsk oppdragelse er aldersblandede grupper og Maria Montessori la vekt på en spredning i alder på tre år. Dette fordi at det vil være en for stor forskjell i behov i forhold til det tilrettelagte miljøet i et klasserom.

Barn lærer og leker best sammen med barn som er nære de i alder. I den tradisjonelle skolen er det ikke like vanlig med aldersblanding, men det hender de har det i enkelte tidsbegrensede prosjekt.

Barn lærer av hverandre

Hos oss får barna lov til å lære av andre barn og lære bort til andre. Dette er verdifullt og effektivt i forhold til læringsutbytte og det sosiale miljøet.

Å støtte barnet i sin moralske utvikling er ikke noe vi jobber med som et prosjekt en ukes tid, men noe som gjennomsyrer hverdagen vår.

Et fotografi av heneder som holdeer hverandre slik at det skapes en ring.