Montessori-materiellet

«Det er omgivelsene vi må forandre for å sette barnet i stand til å få være seg selv; barnet befinner seg i en periode av kreativitet og utvikling, og det er nok å åpne døren»

(Montessori,2009)

Når du kommer inn i et montessoriklasserom vil du se at hyllene er fylt med materiell. Maria Montessori brukte store deler av sitt liv på å utvikle materiell som konkretiserer det abstrakte. Materiellet er designet for å støtte barna i deres læringsprosess, og det skal oppmuntre barnet i å utforske og oppdage og ikke minst hjelpe barnet i å arbeide selvstendig. Materiellet i klasserommet er delt inn i soner, og det er sortert etter vanskelighetsgrad. Barnet blir vist hvordan man skal bruke det, og pedagogen må til enhver tid observere hvordan barnet jobber for å sikre når hen er klar til videre utforskning.

Materiellet innbyr til aktivitet og håndens arbeid hos barnet. På denne måten vil barnet kunne oppleve abstrakte ideer som et fysisk arbeid, og nå det abstrakte nivået som egen
oppdagelse. Materiellet innbyr til å arbeide med det mange ganger, alene eller sammen med andre og perfeksjonere sine egne ferdigheter som igjen gir grunnlaget for livslang læring.

Montessorimateriellet er også selvkorrigerende, det betyr at barnet får på de fleste områder rask tilbakemelding på sitt eget arbeid. Dette gir barnet mulighet til å rette seg selv uavhengig av voksne, og kan på den måten utforske utfordringer på nytt helt på egen hånd.

Montessorimateriellet har også et estetisk vakkert uttrykk. Det er ofte fargerikt, det skal være innbydende og barna tar del i å ta vare på miljøet og materiellet de har rundt seg. Montessorimateriellet skal være med på å skape et godt og varmt miljø, et miljø som ønsker barnet velkommen.

Barn og en voksen som jobber med montessorimatereill på gulvet
Montessorimateriell som viser livets utvikling som en tidslinje med bilder
Et barn lærer seg landene i Europa og flaggene ved hjelp av materiell
Montessorimateriell i bruk av barnehender