Fraværsrutiner
Innledning og bakgrunn for rutinen
Fraværsrutinene ved Eidskog Montessoriskole er utarbeidet på bakgrunn av at alle elever i Norge har rett og plikt til grunnskoleopplæring, jf. Opplæringsloven § § 2-1 og 2-2 og Privatskoleloven § 3-2. Eidskog Montessoriskole ønsker å være en god nærværskole, som for oss betyr å fremme verdier som gode relasjoner, tilpasset opplæring, elevmedvirkning, mestring, samt et trygt, godt og inkluderende skolemiljø for alle elevene. Verdier som skal bidra til at elever ikke utvikler skolevegring eller andre grunner, som kan gjøre at de mister følelsen av vennskap og tilhørighet i fellesskapet på skolen.
Formål
Eidskog Montessoriskole har som mål, ønske og plikt å følge opp elevers fravær. Skolen skal kontinuerlig være oppmerksom på fraværet til elevene. Et høyt fravær, uansett årsak, krever oppfølging fra skolen.
Virkeområde
Fraværsrutinene inneholder regler og retningslinjer for fravær. Foresatte får informasjon om skolens fraværsrutine på det første foreldremøtet ved nytt skoleår, og har tilgang til rutinene via skolens nettside.
Gyldig og ugyldig fravær
En naturlig inndeling av skolefraværet kan være fravær med eller uten «gyldig grunn». Gyldig fravær er sykdom, innvilget permisjon eller fravær grunnet forhold eleven og foresatte ikke rår over. Ugyldig fravær er fravær som eleven har uten foresattes viten og samtykke, samt fravær som ikke blir meldt ifra om eller begrunnet. Et hvert fravær regnes som ugyldig inntil skolen har fått beskjed av foresatte om årsaken til fraværet og skolen har definert årsaken som gyldig.
Registering og oppfølging av fravær
Å registrere fravær
- Fravær skal registreres i Transponder Meldingsbok. Fravær som sykdom og /eller annet skal sendes inn av foresatte senest innen kl. 08.30 samme dag som fraværet gjelder.
- Skolen må, i de tilfellene hvor foresatte selv ikke har registrert fraværet (men har bekreftet at det er fravær) registrere fraværet i Transponder Meldingsbok.
- Fraværsregistreringene må videre behandles av kontaktlærer i etterkant, for å sikre at fraværet som er registrert er reelt og gyldig.
- Skolen skal følge med på når for eksempel en elev reiser fra skolen grunnet sykdom og/eller annet, og at dette fraværet også blir registrert i Transponder Meldingsbok.
- Elevens fravær skal stå oppført i den skriftlige uttalelsen for både høst- og vårsemesteret.
Å følge med på fravær
- Ansatte i småskolen og storskolen skal kontinuerlig og hver dag følge med på hvilke elever som er til stede på skolen og ikke.
- Skolen skal fortløpende følge med på elevens fravær ved å se på statistikk inne på Transponder Meldingsbok.
Kontakt mellom skole og foresatte
- Skolen skal så raskt som mulig ta kontakt med foresatte hvis en elev ikke har møtt opp på skolen og det ikke foreligger registrert fraværsmelding i Transponder Meldingsbok.
- Foresatte skal få beskjed når eleven har bekymringsfullt høyt fravær.
- Skolen skal undersøke med eleven og foresatte om det er forhold på skolen som gjør at eleven har mye fravær, og om hva skolen kan gjøre for å tilrettelegge for dette.
- Skolen skal innkalle til et møte for å samarbeide med foresatte i forhold til hvordan skolen kan legge til rette for å hjelpe og bidra til at eleven kommer seg på skolen.
- I noen tilfeller kan det være aktuelt å samarbeide med andre instanser.
Grenser for bekymringsfullt fravær
Eidskog Montessoriskole har definert følgende som bekymringsfullt fravær:
- 10% fravær (dokumentert eller udokumentert, måles fortløpende)
- Høyt timefravær (legg merke til eventuelle mønstre når det gjelder dag, fag eller voksne)
- Til stede på skolen, men ikke i undervisningen
- Gjentagende forsentkomming
Arenaer for drøfting og samarbeid i forhold til fravær
Bekymringsfullt fraværet skal drøftes på/ i:
- Elevsamtaler og utviklingssamtaler
- Samtale/kontakt med foresatte
- Kontaktlærermøter
- Samarbeidsmøter og/eller andre felles møtearenaer hvor man har et samarbeid rundt eleven
Behandling av permisjonssøknader
Søknader om permisjon fra undervisningen skal søkes om på forhånd. Kontaktlærer kan godkjenne permisjon som kun gjelder en dag. Ved mer enn en dag så skal foresatte søke om
dette i god tid. Det gjøres ved å fylle ut et Forms-skjema (via skolens nettside, se lenke nederst på denne siden) hvor de redegjør for permisjonen. Rektor kan gi en elev permisjon fra undervisningen, hvis det anses det som forsvarlig, jf. Opplæringsloven § 2-2 og privatskoleloven § 3-13.
Rektor/skolen fatter enkeltvedtak og vurderer søknaden ut fra:
- elevens nåværende fravær
- elevens faglige og sosiale utvikling
- permisjonens varighet og innhold
Straffeansvar for foresatte
Foreldre har straffeansvar ved brudd på opplæringsplikten, jf. friskoleloven § 7-6. Skolen er ikke
pålagt informasjonsplikt om dette ansvaret, men det er ikke unaturlig at skolen i spesielle tilfeller informerer foreldrene/de foresatte. Skolen vurderer i de enkelte tilfellene og informerer eventuelt om straffeansvaret for foreldre/foresatte som forsettlig eller uaktsomt holder barna borte fra skolen.